Sunday, January 18, 2009

Karangan

Dahulu lain... Sekarang lain... Daripada sebuah kedai kecil yang bermula dengan menjual air dan dadih kacang soya di pusat gerai makanan, di People's Park Food Centre, syarikat Mr Bean telah berjaya berkembang pesat dan sekarang memiliki 50 cawangan di serata negara Singapura. Mr Bean telah berjaya memikat hati dan cita rasa ramai pelanggan berbagai usia, termasuk remaja dan juga orang yang lebih tua.Oleh kerana Mr Bean telah mendapat sambutan yang menggalakkan, tidak hairanlah apabila Mr Bean memenangi jenama terbaik buat tiga tahun berturut-turut dalam majlis anugerah anjuran Persatuan Syarikat Kecil dan Sederhana (Asme), baru-baru ini. Mr Bean juga telah memenangi anugerah jenama paling popular hasil undian masyarakat umum.

Kejayaan Mr Bean terhasil kerana ada tersematnya sifat kuat semangat dan juga berfikiran terbuka dan positif di dalam diri pemilik bersama dan pengarah pengurusan Mr Bean, Encik Kang Puay Seng dan rakan niaganya, Encik Loh Jwee Poh . Ketika baru memulakan perniagaan, Encik Kang dan Encik Loh hanya mempunyai seorang pekerja sahaja. Kini, Mr bean menggajikan lebih dari 420 orang. Dengan adanya bilangan pekerja seramai itu, tentunya pulangan daripada perniagaan tersebut akan bertambah. Bilangan pekerja seramai itu juga dapat menyediakan jumlah produk yang banyak dalam jangka masa yang pendek.

Daripada hasil pemerhatian dua rakan niaga itu, mereka dapati bahawa ramai yang sebenarnya gemar minum air dan makan dadih kacang soya. Kedua-dua rakan niaga itu pun bercadang untuk memasarkan produk-produk mereka di tempat-tempat yang sering dikunjungi masyarakat seperti pusat membeli-belah dan stesen-stesen MRT. Encik Kang dan Encik Loh sentiasa ingin mencipta sesuatu yang unik dan baru untuk menarik perhatian lebih ramai pelanggan. Oleh itu, untuk menghasilkan produk yang baru dan yang bermutu tinggi, mereka harus menggunakan teknologi yangg tinggi, menggunakan bahan-bahan yang bermutu, menambahkan perisa dan mempelbagaikan produk-produk yang mereka pasarkan. Walaupun penyelidikan dan pembaharuan yang dilakukan memerlukan ongkos yang tinggi, ia amat berbaloi kerana pulangannya tinggi. Contohnya, mereka menjual biskut dan ais krim kacang soya yang rendah lemak. Selain itu, mereka juga menggantikan santan dan susu ,dalam pelbagai produk, kepada kacang soya, lantas membuatkannya lebih berkhasiat.Lantas, produk-produk yang dijual di Mr Bean dapat menarik perhatian lebih ramai orang lebih-lebih lagi mereka yang amat teliti dalam cara pemakanan mereka. Dari segi pembaharuan, Mr Bean telah melancarkan lempeng ala Jepun yang berperisa kacang, keju dan sebagainya.

Manfaat yang dapat diperoleh daripada perniagaan ini adalah keuntungan ynag tinggi, ruang pekerjaan semakin meningkat dan masyarakat umum akan lebih sedar akan manfaat dan khasiat kacang soya. Mr Bean menawarkan pekerjaan baru di syarikat mereka bagi mereka yang telah diberhentikan kerja. Oleh itu, jumlah orang ynag menganggur dapat dikurangkan. Encik Kang dan Encik Low percaya bahawa jika mereka menolong orang lain, tentunya mereka akan dibalas berlipat kali ganda.

Ada beberapa sifat yang patut orang ramai contohi daripda dua rakan niaga tersebut. Pertama, manusia harus berani keluar dari ruang selesa mereka dan melakukan sesuatu yang positif yang tidak pernah atau jarang orang lakukan. Contoh yang terdapat daripada dua rakan niaga tersebut ialah, mereka berani menjelajah keluar dan membuka kedai kedua mereka di Hougang Mall walaupun mereka sedar risikonya agak tinggi. Kedua, manusia harus berfikiran terbuka iaitu harus mendengar dan menerima fikiran dan pandangan orang lain supaya mereka dapat memperbaiki diri mereka sendiri dan juga apa-apa kerja yang mereka lakukan dan yang terakhir sekali mereka tidak sombong malah merendahkan diri walaupun mereka sudah berjaya ibarat peribahasa seperti buah padi, makin berisi makin rendah; jangan seperti lalang makin lama makin tinggi.

" Sesuatu perjalanan itu jauh.Banyak cabaran harus dilalui. Oleh kerana itu, seseorang yang hendak berjaya tidak boleh berputus asa dengan cepat..."

Tidak hairanlah kenapa kedua-dua rakan niaga ini dapat berjaya dan bertahan hingga sekarang!


Siti Aisyah Bte Sahrol 4L1

No comments: