Wednesday, July 16, 2008

Karangan

Nama: Siti Aisyah Bte Sahrol (20)
Kelas: Men. 3L1 (2008) Tarikh: 16/07/08
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang

Bahagian B
Soalan: Cuti sekolah sepatutnya dipenuhi dengan kegiatan-kegiatan yang bermanfaat. Terangkan satu kegiatan yang bermanfaat yang ingin kamu sertai semasa cuti sekolah dan jelaskan sebab-sebab kamu memilih kegiatan tersebut.

Cuti sekolah sepatutnya dipenuhi dengan kegiatan-kegiatan yang bermanfaat. Ada orang berpendapat bahawa masa cuti sekolah adalah masa untuk beriadah, berseronok dan meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan. Ada pula yang berpendapat bahawa cuti sekolah haruslah diluangkan sepenuhnya dengan mengulangkaji pelajaran dan melakukan kerja sekolah sahaja. Pada pendapat saya, kedua-dua kegiatan atau contoh tersebut tidak patut berlaku. Setiap orang harus ada masa yang seimbang untuk melakukan pelbagai kegiatan. Contohnya, masa untuk bersenam, belajar dan beriadah.

Ada murid-murid yang memilih untuk bekerja sambilan semasa cuti sekolah. Mereka melakukan sedemikian samaada untuk menimba pengalaman ataupun untuk mendapatkan wang belanja yang lebih. Satu lagi kegiatan yang murid-murid boleh lakukan sewaktu cuti sekolah adalah melakukan kerja-kerja kebajikan. Contoh-contoh kerja kebajikan yang boleh kita lakukan adalah membantu menyusun buku-buku di perpustakaan , membantu kanak-kanak yang menuntut di sekolah rendah dalam pelajaran atau subjek mereka yang lemah dan membantu mereka memahami sesebuah topik itu dengan lebih jelas.

Kerja kebajikan yang ingin saya sertai semasa cuti sekolah adalah di rumah tumpangan orang-orang tua ataupun rumah tumpangan anak-anak yatim. Saya memilih kegiatan tersebut kerana saya ingin menambahkan rasa keihsanan dan kesabaran dalam diri saya sendiri. Ada pelbagai aktiviti yang boleh kita lakukan di sana.

Pertama sekali, saya harus dan dapat pelajari memahami diri mereka, baik yang muda mahupun yang tua. Perkara tersebut adalah penting kerana ia dapat membantu kita mengetahui keperluan dan kehendak seseorang itu. Apabila kita sudah memahami mereka juga, kita akan berhati-berhati dalam perbualan kita bersama mereka agar tidak menyinggung perasaan mereka. Sifat ini dapat saya gunakan bukan sahaja apabila berbual dengan penduduk rumah tumpangan tersebut tetapi sesiapa jua.

Apabila kita berbual dengan dengan penduduk-penduduk rumah tumpangan tersebut, mereka mungkin aka bercerita pengalaman dan sejarah kehidupan mereka. Perkara ini mungkin akan membuat mereka berasa sedih. Untuk menghiburkan hati mereka, kita bolehlah berbual tentang topik yang lain ataupun menyanyi dan bermain bersama mereka. Saya juga rasa dengan berbuat sedemikian kita dapat menghilangkan rasa kesunyian yang mereka sedang alami. Selain itu kita juga dapat melakukan kerja-kerja ringan seperti mengemaskan katil mereka dan membantu penduduk warga tua di tumpangan itu makan, dengan menyuap mereka yang memerlukan bantuan.

Untuk menambahkan keindahan sekeliling rumah tumpangan itu pula kita bolehlah menanam pokok bunga di taman, jika diberi keizinan. Selain menambahkan keindahan, penduduk juga boleh melihat kehijauan tanam-tanaman tersebut sambil menikmati udara segar di taman itu. mungkin perkara sedemikian dapat menggembirakan mereka.

Pada pendapat saya, kerja sukarelawan dan kebajikan ini adalah satu kegiatan yang bagus kerana pada masa yang sama saya dapat menyumbang kepada masyarakat. Apa yang saya perlukan adalah masa untuk diluangkan untuk kegiatan tersebut. Saya pasti saya akan berpuas hati jika saya dapat menghiburkan hati penduduk di rumah-rumah tumpangan tersebut dan juga membantu mereka.

Banyak yang dapat saya pelajari daripada kegiatan tersebut yang dapat saya mengaplikasikan dalam kehidupan dan kegiatan harian saya.Apa yang mungkin saya dapat pelajari daripada kegiatan ini juga adalah untuk menghargai apa yang saya ada sekarang. Contohnya, ibu bapa dan keluarga tersayang. Kegiatan ini tidak akan saya hentikan begitu sahaja. Mungkin aktiviti ini akan saya jadikan satu kegiatan jangka panjang.

No comments: