Thursday, June 19, 2008

Bahagian A

Syahrizan binti Ahmad
Blk 10 Teck Whye Avenue
#21-50
Singapura 689010

28 April 2008

Pengetua
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang
7 Choa Chu Kang Avenue 4
Singapura 689809

Tuan

Keprihatinan Terhadap Masalah Disiplin Di Sekolah

Berhubung dengan perkara di atas, saya selaku murid di sekolah ini ingin menyatakan keprihatinan saya terhadap masalah disiplin di sekolah ini. Sejak kebelakangan ini, saya dapati ada masalah disiplin yang berlaku di sekolah ini. Oleh itu, selain memberikan contoh-contoh masalah disiplin yang berlaku, saya juga akan memberikan saranan-saranan yang boleh diambil bagi menangani masalah tersebut.

2 Ada beberapa contoh-contoh masalah disiplin yang telah saya dapati. Murid-murid yang tidak menunjukkan rasa dan tanda hormat kepada guru-guru sekolah ini. Ada segelintir pelajar yang berkelakuan agak biadab kepada guru-guru. Contohnya, mereka akan meninggikan suara apabila berbual dengan guru-guru. Ada juga yang menggunakan bahasa kesat apabila berbual dengan guru-guru.

3 Kedua, ada sebilangan murid-murid yang berbuat bising apabila bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Contohnya, mereka akan berbuat bising ketika berjalan di koridor. Ada juga yang akan berbuat bising apabila tiada guru di kelas. Sepatutnya, mereka haruslah membuat kerja masing-masing ataupun mengulangkaji pelajaran. Walaupun telah diberi amaran, murid-murid tersebut tetap akan berbuat bising. Kelakuan mereka itu akan mengganggu ketenteraman murid-murid lain yang ingin belajar.

4 Satu lagi contoh yang boleh didapati ialah kebiasaan sebilangan murid-murid yang datang lewat ke sekolah. Murid-murid tersebut akan berlengah-lengah ke sekolah walaupun mereka tahu mereka sudah terlambat. Ada juga murid-murid yang tidak menyelesaikan kerja-kerja sekolah mereka. Mereka menganggap kerja sekolah itu tidak penting. Di sekolah, mereka akan meniru sahaja jawapan-jawapan daripada rakan-rakan yang lain.

5 Contoh terakhir ialah ada segelintir murid-murid yang berkelakuan kasar dan bergaduh
antara satu sama lain. Kadangkala mereka akan bertengkar atas sebab yang amat kecil ataupun yang amat remeh. Ini tidak seharusnya berlaku kerana ia akan menjejas nama baik sekolah ini.

6 Pelbagai langkah yang perlu diambil bagi menangani masalah disiplin di sekolah. Pertama, tahap disiplin di sekolah ini haruslah diperketatkan lagi. Jika tahap disiplin diperketat, saya percaya murid-murid tersebut tidak akan memberikan sebarang masalah-masalah disiplin. pihak sekolah juga boleh mengenakan denda yang sewajarnya kepada murid-murid yang melakukan kesalahan walaupun telah diberi amaran berkali-kali. Murid-murid yang mempunyai masalah disiplin itu juga boleh dihantar untuk mengahadiri sesi kaunseling.

7 Demikianlah saranan-saranan yang dapat saya berikan. Saya berharap pihak sekolah akan mengambil tindakan sewajarnya terhadap murid-murid tersebut. Saya juga berharap pihak pengetua akan menitikberatkan saranan-saranan tersebut. Terima kasih.

Yang benar
Syahrizan binti Ahmad

No comments: