Thursday, June 19, 2008

Bahagian B

Aku duduk bersandaran di kerusi pejabatku lalu mataku di pejam erat-erat. Sesungguhnya, aku berasa sungguh letih setelah menjalankan satu pembedahan ke atas seorang pesakit wanita. Aku bersyukur kerana pembedahan tersebut berjalan dengan lancar dan tiada sebarang komplikasi pun yang berlaku.

Perlahan-lahan aku membuka mataku. Aku harus bersiap-siap untuk pulang ke rumah. Namun, pergerakanku terhenti seketika apabila aku terpandang sijil kelulusan universitiku, yang tersimpan rapi di dalam sebuah bingkai, yang digantung di dinding bilik pejabatku. Aku tersenyum melihat sijil tersebut. Tanpa sijil itu, tentunya aku tidak akan mencapai cita-citaku untuk menjadi seorang doktor. Pada saat itu, kenangan-kenangan masa lalu melayar ke dalam mindaku.

Zaman remajaku penuh dengan dugaan dan masalah. Apabila aku di menengah dua, ayahku meninggal dunia akibat penyakit barah. Peristiwa itu telah meninggalkan kesan yang amat mendalam ke atas diriku. Daripada murid yang rajin dan sering mendapat keputusan yang bagus, aku berubah menjadi seseorang yang hilang minat belajar. Oleh sebab itulah, keputusan peperiksaanku semakin lama semakin merosot. Pada masa itu, aku hanya ingin berhenti sekolah untuk membantu ibuku yang bekerja seorang setelah ayahku meninggal dunia. Aku rela memberikan peluang untuk belajar kepada adik-adikku. Walau bagaimanapun, cadanganku untuk berhenti sekolah dan bekerja di tolak habis-habisan oleh ibuku.

Sejak peristiwa itu, aku melalui hari-hari persekolahanku seperti ia tidak bermakna langsung di dalam hidupku. Bukan sahaja rakan-rakanku, malah guru-guruku juga dapat melihat perubahan yang berlaku ke atas diriku. Hari semakin hari, kelakuan dan keputusanku semakin teruk. Sehingga pada suatu ketika itu, ibuku telah dipanggil oleh guru untuk berbincang tentang keadaanku. Saat air mata ibuku mula mengalir apabila berbincang dengan guruku, saat itulah aku menyedari bahawa aku telah menyusahkan dan mengecewakan ibuku, yang satu-satunya tempat aku bergantung. Aku mula sedar akan kepentingan pelajaran. Peristiwa itulah yang telah mengubah sikapku secara keseluruhannya. Aku mula belajar dengan bersungguh-sungguh. Dengan bantuan guru-guru dan rakan-rakanku aku mengulangkaji pelajaran yang telah aku abaikan sebelum itu. Pada masa cuti sekolah, aku bekerja sambilan dan sebahagian daripada wang gajiku telah aku gunakan untuk membeli buku-buku latihan.

Berkat kegigihan dan doa, akhirnya aku mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaanku. Kecemerlanganku tidak berhenti di situ sahaja. Aku juga dapat ke universiti yang bertaraf tinggi dan akhirnya aku mencapai cita-citaku untuk menjadi seorang doktor.

Lamunanku kemudian tersentak. Tanpa aku sedari, air mataku telah mengalir. Sekarang aku sedar bahawa kenyataan "kecemerlangan dalam pelajaran dapat menjamin kehidupan dan masa depan yang lebih sempurna" adalah benar. Jikalau aku tidak sedar sejak dahulu lagi, tentunya aku tidak dapat merasakn kejayaan yang telah aku berolehi dan hidup dalam keadaan yang senang bersama ibu dan keluarga tercinta.

No comments: