Monday, July 28, 2008

Sastera

AKU MENJADI LEBIH BERANI
Makna:

Stanza yang pertama menggambarkan bahawa penyajak sedang berada di alam sebuah perkelahian. Ini dapat dibuktikan dari baris kedua dan ketiga rangkap pertama, "kau berbaju biru dan bajuku ungu". Baju biru dan ungu yang berbeza warna melambangkan bahawa penyajak sedang bermusuhan dengan seseorang rakannya dan mereka mempunyai pendirian yang bercanggah.
Seterusnya, dalam rangkap yang sama baris keempat hingga keenam "Sayang, hanya aku tahu hatimu tak setulus hatiku", saya dapat agak bahawa penyajak tidak suka kepada musuh penyajak itu. Frasa "hanya aku" di mana perkataan "aku" merujuk kepada penyajak menyatakan penegasan penyajak bahawa dia begitu kenal dengan perangai musuhnya itu dan hanya dia sahaja yang mengetahui perangainya yang selalunya tersembunyi dari pandangan orang lain itu. Ini kerana penyajak berpendapat bahawa musuh itu tidak mempunyai hati yang seikhlas hati orang lain.
Baris terakhir dalam rangkap tersebut "yang berbaju ungu" membuktikan bahawa penyajak sedang menekankan sekali lagi bahawa musuhnya itu berbaju biru, iaitu dia tidak menyebelahi dirinya yang berbaju biru.
Mengikut stanza kedua, baris kedua ialah "sebilah pisaumuaku tidak gentar". Penyajak telah menggunakan pisau sebagai simbol bagi ugutan yang ditujukan oleh musuh kepada penyajak.
Namun, dia tidak takut dengan ugutan musuhnya malah dia mencabar musuhnya setelah berasa tersinggung dengan kata-kata pedas yang diucapkan oleh musuhnya itu, dapat dipetik dari baris ketiga hingga kelima "sepatah kata bisa, aku merasa".
Pada rangkap terakhir, "Hati dan rasa mengajarku, aku menjadi lebih berani" menegaskan jugake beranian yang timbul setelah mempelajari sikap yang harus dia ambil daripada sengketa yang dia hadapi itu. Penyajak bertambah berani memutuskan sendiri sikapnya yang tegas itu setiap waktu pada masa hadapan ekoran daripada persengketaan sedemikian.
Gaya Bahasa:
Terdapat pelbagai jenis gaya bahasa di dalam sajak ini.:
a) i) Aliterasi 'b' yang terdapat dalam rangkap pertama septian pada baris yang kedua iaitu "berbaju biru". Kedua-dua perkataan tersebut mempunyai dua konsonan 'b' pada awal suku kata iaitu "ber" dan "ba" dalam perkataan "berbaju" dan "bi" dalam perkataan "biru".
ii)Satu lagi aliterasi terdapat di rangkap kedua quint baris pertama "bila begini", di mana adanya aliterasi 'b'.
b)Baris yang sama "bila begini" juga mempunyai unsur asonansi, di mana vokal 'i' dalam suku kata "bi", "gi" dan "ni" mempunyai bunyi yang sama.
a)iii)Dalam rangkap yang sama baris kedua pula. aliterasi juga boleh didapati dalam "sepatah kata". Bunyi vokal "a" ada pada suku kata "pa" dan "tah" dalam perkataan "sepatah" serta "ka" dan "ta" dalam perkataan "kata".
c) Klise
Frasa "sepatah kata" juga merupakan sebuah klise yang kerap digunakan dalam bahasa.
Sinkof "mu" dapat diperlihatkan di dalam perkataan "pisaumu" yang ada pada rangkap kedua baris kedua, serta sinkof "ku" yang terdapat dalam perklataan "bajuku" pada rangkap pertama baris kedua. "Hatimu tidak setulus hatiku" merupakan eufumisme kerana ia adalah cara yang lebih sopan untuk menyampaikan maksud bahawa hati seseorang itu adalah busuk. Terdapat dua simbol, iaitu dalam rangkap pertama baris kedua dan ketiga di mana penyajak telah menggunakan baju untuk melambangkan pula ugutan dari musuhnya itu. Akhirnya, rangkap ketiga distikon baris pertama "Hati dan rasa mengajarku" merupakan personifikasi. Hati dan rasa telah merupai perbuatan manusia iaitu mengajar, sesuatu yang mustahil berlaku.
Tema dan Persoalan:
Sajak ini bertemakan ketabahan,ia menyatakan keberanian seorang wanita dalam mengharungi cabaran seperti pergaduhan yang sedang dialaminya itu. Dari stanza yang pertama, kita dapat mempelajari bahawa seperti pepatah rambut sama hitam, hati lain-lain, manusia tidak serupa dalam segi pemikiran dan perangai, seperti penyajak dan musuhnya itu yang bergaduh kerana perbezaan mereka. Stanza kedua pula menjelaskan bahawa tentu ada kejadian yang tidak diundang berlaku seperti ugutan dan kata-kata sindiran, seperti yang dialami penyajak. Semua kejadian yang berlaku tentu terdapat sesuatu hikmah atau makna yang tersirat disebaliknya seperti yang dikemukakan pada stanza terakhir, di mana penyajak telah menjadi lebih berani untuk menghadapi cabaran semasa pergaduhan itu.

Sastera


Manusia dan Kesejahteraan
Salmi Manja
Tema
: Kerosakan akhlak manusia zaman ini.
Stanza1:Kelelahan kita semakin parah tenatnya
Berserta kekejaman mengatasi kedamaian
Titik pertemuan menjadi tentangan
Tak siapa mau beralah
Makna: Pada masa kini, orang lebih menggunakan kekerasan untuk menyelesaikan masalah dan untuk mencapai keamanan. Apabila berhimpun ataupun berkumpul, pertelingkahan akan tercetus kerana tiada pihak yang mahu 'beralah'.Semua mahu menang ataupun mahu mendengar cakapnya sendiri.
Persoalan: Tentang bagaimana manusia mahu mendapatkan kedamaian di tengah-tengah perlumbaan mengejar kuasa dan kekayaan.
Gaya bahasa: -Asonasi:Kelelahan kita semakin parah tenatnya
-Aliterasi:Kelelahan kita
-Sinkof:Tak, Mau
-Ambiguiti:Kelelahan kita semakin parah tenatnya
Stanza2: Saat ini siapa lagi sanggup bersemboyan
Janjikan harapan semanis janji orang bercinta
Setiap pembicaraan tanpa persatuan
Kejujuran mati di hati
Makna: Pada masa ini, tiada sesiapa yang 'sanggup bersemboyan' iaitu mengambil inisiatif agar manusia di dalam dunia ini hidup bersepadu dan berakhlak tetapi setiap kali mereka cuba mereka gagal. Manusia hanya pandai berjanji tetapi tidak pintar menunaikannya. Malah, mereka membuat sesuatu keputusan itu tanpa perbincangan terlebih dahulu. Ayat terakhir, 'Kejujuran mati di hati', menunjukkan bahawa sifat jujur itu seperti tidak wujud lagi.
Gaya bahasa:-Metafora:Janjikan harapan semanis janji orang bercinta
-Asonasi:mati di hati
Stanza3: Hari ini tak payah parau bertanya
Ketuaan dunia akan tenggelam juga
Dalam kebodohan manusia
Yang kian bermuka dua
Makna: Manusia tidak perlu lagi bersusah payah sehingga penat menanyakan sesuatu kerana pada akhirnya kebodohan manusia akan menghasut dan mempengaruhi kebaikan bumi ini. Perkataan 'tua' boleh menjadi simbol bahawa seseorang itu jika lebih tua, lebih berpengalaman dan berguna. Maka, 'ketuaan dunia akan tenggelam juga dalam kebodohan manusia' membawa maksud bahawa manusia kini tidak memanfaatkan penggunaan bumi ini lagi.
Persoalan: Kebodohan manusia akan menjejas kebaikan bumi.
Gaya bahasa:-simbol:'ketuaan dunia', 'parau bertanya'
-Sinkof: Tak
-Asonasi: tak payah parau bertanya
-Klise:bermuka dua
Stanza4: Demi kelak dewasanya anakku
Kau bikinlah perhitungan sendiri
Untuk menjengah neraka kecintaan manusia
Mencucuri bahan api neraka
Makna: Di dalam stanza ini, saya dapat tukil bahawa dia mahu memberitahu anaknya, bahawa jika dia sudah dewasa, dia haruslah memilih atau membuat keputusan sendiri. Mereka harus memilih sama ada mahu mengunjungi 'neraka kecintaan manusia' serta menjadi ahli kepada neraka manusia ataupun bumi yang penuh dengan manusia yang telah rosak akhlak mereka itu.
Persoalan: Menyuruh anaknya membuat keputusan agar mahu mengikut sesuatu yang bersalahan dengan tuntutan agama di dalam bumi yang sudah penuh dengan penghuni yang rosak akhlaknya.
Gaya bahasa: -Simbol:'neraka kecintaan manusia'
-Paradoks: 'neraka kecintaan manusia'
Stanza5: Tambah mengimbau sorotan kitab MUHAMMAD!
Tambah mengimbau sorotan kitab ESA!
Hanya kesejahteraan membunga api.
Makna: Semakin kita mempelajari dan mengamalkan ajaran kitab suci, semakin kita mendambakan kehidupan yang aman sejahtera.
Persoalan:Perihal mengikut arahan Islam ke arah kesejahteraan.
Gaya bahasa:-Asonasi: Tambah mengimbau sorotan kitab MUHAMMAD!

Sastera

Mengupas Sajak 1 : Anak Laut oleh Rahimidin Zahari

Rangkap 1 :
Segar angin laut
mengembalikan rindunya pada kolek
bagai buih kecil terapung di air
menjaring sedikit rezeki
dan sisik ikan
kulit ketam
kepala sotong
dan
kaki udang yang bersimpati

  • Penulis rindu akan masa silamnya yang sering ke laut untuk mencari rezeki walaupun ia hanya sedikit.
  • Laut itu sudah tidak berguna lagi untuk dijadikan sumber rezeki kerana tinggal beberapa kehidupan laut sahaja di laut itu

Ayat "mengembalikan rindunya pada laut" menunjukkan kerinduan nelayan itu kepada kolek tersebut.
Ayat "sisik ikan kulit ketam kepala sotong dan kaki udang yang bersimpati" pula menujukkan keadaan laut itu yang hanya tinggal yang tidak berguna lagi kerana hanya tinggal sebahagian anggota-anggota badan kehidupan di dalamnya.

Rangkap 2 :
Seperti kolek terdampar di pasir
menampakkan uarat jalur-jalur tua
anak laut itu sudah dapat menerka
langkahnya hampir tiba
pada mura Pencipta

  • Menceritakan bagaimana penulis ini tahu bahawa dia sudah tua seperti laut tersebut dan tidak lama lagi dia akan kembali kepada IIlahi.

Ayat "Seperti kolek terdampar di pasir menampakkan jalur-jalur tua" menunjukkan akan usia nelayan tersebut yang sudah tua.
Ayat "langkahnya hampir tiba pada muara Pencipta" pula menunjukkan singkatnya waktu yang tinggal pada kehidupan nelayan itu kerana tidak lama lagi, dia akan pergi menghadap yang Maha Esa.

Gaya bahasa:


  • Segar angin laut mengembalikan rindunya pada kolek (rangkap 1;baris 1 & 2) - Personifikasi
  • bagai buih kecil terapung di air (rangkap 1;baris 3) - Simili
  • bagai buih (rangkap 1;baris3) - Aliterasi
  • Seperti kolek terdampar di pasir (rangkap 2;baris 1) - Simili
  • Seperti kolek terdampar di pasir menampakkan urat jalur-jalur tua (rangkap 2;baris 1 & 2) - Personifikasi
  • jalur-jalur (rangkap 2;baris 2) - Kata Ganda
  • jalur-jalur tua (rangkap 2;baris 2) - Hiperbola
  • anak laut itu sudah dapat menerka (rangkap 2;baris 3) - Personifikasi
  • kulit ketam (rangkap 1;baris 6) - Aliterasi

Thursday, July 24, 2008

Sastera

Derita Pertama


Makna:


Stanza pertama membawa maksud bahawa Nabi Adam iaitu "bapa kita", telah membuat kesilapan kerana tergoda dengan buah khuldi. Ini dibuktikan pada baris ketiga dan keempat "kerana mencari syurga di celah buah khuldi". Baris ini menyatakan bahawa Adam hendak mencari nikmat yang ada di sebalik buah khuldi yang haram itu. Oleh itu, Adam telah dihantar untuk menetap di tempat yang asing baginya sebagai hukuman, seperti yang dijelaskan pada baris kedua "yang tercampak dari seberang dunia."


Stanza berikut pula menggambarkan suasana di dunia yang baru itu. Adam berada di tempat yang mempunyai persekitaran yang berbeza dengan tempat tinggalnya dahulu. Baris pertama dan kedua " Waktu terlantar di dunia baru, hari tengah malam" menjelaskan suasana yang asing itu. Di dunia yang baru bagi Adam, siang hari yang selalu dilihatnya, telah diambil alih oleh malam. Baris ketiga,"ia tidak mengerti apa yang telah terjadi" membawa maksud bahawa seumur hidupnya di syurga, Adam tidak pernah mengalami malam lalu "tidak mengerti apa yang telah terjadi". Oleh kerana tidak biasa dengan waktu di sana, baris terakhir "mulutnya bisu" menyatakan bahawa Adam tidak sangka hukumannya agak berat sehingga dibuang ke tempat yang tidak pernah diketahuinya.


Ketakutan Adam di dunia baru itu diperlihatkan di stanza yang seterusnya. Baris kedua menguatkan lagi kenyataan ini kerana Adam "mulai merasa cemas akan kegelapan", menunjukkan bahawa Adam gementar dengan malam hari, sesuatu yang tidak pernah dialaminya. "Segumpal awan hinggap ke kening" pada baris ketiga bermaksud bahawa pemikiran Adam tertutup dan kabur kerana " ia tidak tahu apakah itu" di mana perkataan "itu" merujuk kepada kegelapan malam hari.


"Sepanjang malam ia tercengang" pada stanza keempat baris pertama menekankan lagi bahawa Adam tidak tahu apa yang dibuat kemudian untuk meneruskan kehidupannya di dalam keadaan yang tidak lazim dialaminya. Baris kedua "dari hatinya mengalir sungai duka" membuktikan bahawa Adam turut berasa sedih dan kesal akan perbuatannya kerana kesilapannya itu yang menyebabkan dia berada di dalam kesusahan dan kesepian. "Rimba kegelapan tubuh seorang" pada baris ketiga dan keempat menunjukkan kesesalan Adam apabila dia memikir tentang menempuhi hidupnya sebagai seorang yang tidak lagi mempunyai masa hadapan yang cerah.

Stanza yang terakhir membesar-besarkan dan menekankan lagi kesedihan yang dirasanya pada malam itu. "Air matanya membelah muka bulan" membuktikan bahawa Adam menangis dalam kedukaan "sepanjang malam".

Gaya Bahasa:

Rangkap pertama quatrain baris pertama "Adam ialah bapa kita" merupakan asonansi yang mempunyai vokal "a" pada suku kata dalam frasa itu. Bunyi vokal "a" yang sama memberi frasa itu sebuah ritma yang sedap didengar apabila dibaca kuat. Pada rangkap kedua quatrain baris pertama, frasa "di dunia" mempunyai unsur aliterasi "d", di mana kedua-dua perkataan itu bermula dengan huruf konsonan "d". Bahasa asing terdapat dalam rangkap pertama baris keempat iaitu "khuldi" yang berasal dari bahasa Arab. "Hari tengah malam" pada rangkap kedua baris kedua adalah paradoks kerana di frasa itu, makna perkataan "malam" bertentangan dengan perkataan "hari". Baris terakhir pada rangkap yang sama "mulutnya bisu" adalah frasa yang klise kerana selalu digunakan dalam bahasa. Unsur simbol terdapat pada rangkap ketiga baris ketiga "segumpal awan". Ia melambangkan kekaburan yang menutup fikiran Adam semasa terlantar di dunia baru itu. "Hatinya mengalir sungai duka" juga merupakan simbol untuk melambangkan kesedihan yang dirasai Adam. Sinkof "ku" terdapat di perkataan "kutempuh" yang ada pada rangkap keempat baris ketiga. Rangkap keempat baris keempat dan kelima, "rimba kegelapan tubuh seorang" adalah ambiguiti kerana maknanya agak kabur dan tidak dijelaskan lagi dalam sajak itu. Ia boleh membawa makna bagaimana cara untuk Adam menempuhi kegelapan malam hari atau kegelapan tubuh seseorang, iaitu masa hadapan seseorang yang gelap. Stanza terakhir "air matanya membelah muka bulan" merupakan hiperbola untuk membesar-besarkan lagi betapa gundah-gelananya Adam itu.

Tema dan Persoalan:

Sajak ini bertemakan penderitaan, ia mengisahkan bagaimana Adam terseksa dalam penderitaan. Dari stanza pertama, kita dapat pelajari bahawa manusia tidak terhindar dari membuat kesilapan termasuk nabi yang akhlaknya dipersamakan dengan malaikat, seperti Nabi Adam. Stanza kedua pula menunjukkan bahawa sekiranya seseorang membuat suatu kesilapan, dia akan dihukum juga akhirnya. Hukuman yang dihadapinya itu agak berat, sebagai balasan kepada kesilapannya itu. Di dalam sajak, Adam telah menerima hukuman yang sangat berat baginya; dipulaukan di tempat asing keseorangan sahaja. Namun, kesilapan yang kerap dilakukan oleh manusia ada juga kebaikannya, iaitu ia menyedarkan seseorang akan kesilapannya itu dan mengajarnya untuk mengelak dari membuat kesilapan yang sama pada kali yang lain. Stanza keempat membuktikannya, apabila Adam telah berasa sedih dan juga kesal akan perbuatannya itu kerana ia adalah sebab dia menerima hukuman yang berat.

Wednesday, July 16, 2008

Karangan

Nama: Siti Aisyah Bte Sahrol (20)
Kelas: Men. 3L1 (2008) Tarikh: 16/07/08
Sekolah Tinggi Pemerintah Bukit Panjang

Bahagian B
Soalan: Cuti sekolah sepatutnya dipenuhi dengan kegiatan-kegiatan yang bermanfaat. Terangkan satu kegiatan yang bermanfaat yang ingin kamu sertai semasa cuti sekolah dan jelaskan sebab-sebab kamu memilih kegiatan tersebut.

Cuti sekolah sepatutnya dipenuhi dengan kegiatan-kegiatan yang bermanfaat. Ada orang berpendapat bahawa masa cuti sekolah adalah masa untuk beriadah, berseronok dan meluangkan masa bersama keluarga dan rakan-rakan. Ada pula yang berpendapat bahawa cuti sekolah haruslah diluangkan sepenuhnya dengan mengulangkaji pelajaran dan melakukan kerja sekolah sahaja. Pada pendapat saya, kedua-dua kegiatan atau contoh tersebut tidak patut berlaku. Setiap orang harus ada masa yang seimbang untuk melakukan pelbagai kegiatan. Contohnya, masa untuk bersenam, belajar dan beriadah.

Ada murid-murid yang memilih untuk bekerja sambilan semasa cuti sekolah. Mereka melakukan sedemikian samaada untuk menimba pengalaman ataupun untuk mendapatkan wang belanja yang lebih. Satu lagi kegiatan yang murid-murid boleh lakukan sewaktu cuti sekolah adalah melakukan kerja-kerja kebajikan. Contoh-contoh kerja kebajikan yang boleh kita lakukan adalah membantu menyusun buku-buku di perpustakaan , membantu kanak-kanak yang menuntut di sekolah rendah dalam pelajaran atau subjek mereka yang lemah dan membantu mereka memahami sesebuah topik itu dengan lebih jelas.

Kerja kebajikan yang ingin saya sertai semasa cuti sekolah adalah di rumah tumpangan orang-orang tua ataupun rumah tumpangan anak-anak yatim. Saya memilih kegiatan tersebut kerana saya ingin menambahkan rasa keihsanan dan kesabaran dalam diri saya sendiri. Ada pelbagai aktiviti yang boleh kita lakukan di sana.

Pertama sekali, saya harus dan dapat pelajari memahami diri mereka, baik yang muda mahupun yang tua. Perkara tersebut adalah penting kerana ia dapat membantu kita mengetahui keperluan dan kehendak seseorang itu. Apabila kita sudah memahami mereka juga, kita akan berhati-berhati dalam perbualan kita bersama mereka agar tidak menyinggung perasaan mereka. Sifat ini dapat saya gunakan bukan sahaja apabila berbual dengan penduduk rumah tumpangan tersebut tetapi sesiapa jua.

Apabila kita berbual dengan dengan penduduk-penduduk rumah tumpangan tersebut, mereka mungkin aka bercerita pengalaman dan sejarah kehidupan mereka. Perkara ini mungkin akan membuat mereka berasa sedih. Untuk menghiburkan hati mereka, kita bolehlah berbual tentang topik yang lain ataupun menyanyi dan bermain bersama mereka. Saya juga rasa dengan berbuat sedemikian kita dapat menghilangkan rasa kesunyian yang mereka sedang alami. Selain itu kita juga dapat melakukan kerja-kerja ringan seperti mengemaskan katil mereka dan membantu penduduk warga tua di tumpangan itu makan, dengan menyuap mereka yang memerlukan bantuan.

Untuk menambahkan keindahan sekeliling rumah tumpangan itu pula kita bolehlah menanam pokok bunga di taman, jika diberi keizinan. Selain menambahkan keindahan, penduduk juga boleh melihat kehijauan tanam-tanaman tersebut sambil menikmati udara segar di taman itu. mungkin perkara sedemikian dapat menggembirakan mereka.

Pada pendapat saya, kerja sukarelawan dan kebajikan ini adalah satu kegiatan yang bagus kerana pada masa yang sama saya dapat menyumbang kepada masyarakat. Apa yang saya perlukan adalah masa untuk diluangkan untuk kegiatan tersebut. Saya pasti saya akan berpuas hati jika saya dapat menghiburkan hati penduduk di rumah-rumah tumpangan tersebut dan juga membantu mereka.

Banyak yang dapat saya pelajari daripada kegiatan tersebut yang dapat saya mengaplikasikan dalam kehidupan dan kegiatan harian saya.Apa yang mungkin saya dapat pelajari daripada kegiatan ini juga adalah untuk menghargai apa yang saya ada sekarang. Contohnya, ibu bapa dan keluarga tersayang. Kegiatan ini tidak akan saya hentikan begitu sahaja. Mungkin aktiviti ini akan saya jadikan satu kegiatan jangka panjang.

Monday, July 14, 2008

Tokoh: Hamka

*Sumbangan*
· Sumbangan berdakwah,ceramah dan penulisan
· Menerbitkan majalah Khitabah al-Ummah
· Menubuhkan Persatuan Hindia Timur (untuk menunjuk ajar cara menunaikan haji)
· Menubuhkan koleh Kuliah al-Muballighin
· Menerbitkan majalah Pedoman Masyarakat (menyedarkan rakyat kepada kemajuan zaman)
· Menerbitkan majalah Panji Islam dan Gema Islam
· Bergiat dalam politik
· Menghasilkan kitab Tafsir al-Azhar (semasa dalam penjara)

*Kelahiran*

-HAMKA adalah akronim namanya Haji Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah. Lahir di kampung Molek, Maninjau, Sumatera Barat, 17 Februari 1908

*Keluarga/kehidupan*

Ayahnya, Syeikh Abdul Karim bin Amrullah, disapa Haji Rasul, seorang pelopor Gerakan Islah(tajdid) di Minangkabau, sekembalinya dari Makkah 1906.

*Pendidikan*
Pendidikan;
· Dari bapa dan datuknya
· Mempelajari al-quran serta menghafaznya
· Belajar di beberapa buah tempat di Indonesia seperti di Jogjakarta
· Mempelajari ilmu tafsir

HAMKA mendapat pendidikan rendah di Sekolah Dasar Maninjau sehingga Darjah Dua. Ketika usia HAMKA mencapai 10 tahun, ayahnya telah mendirikan Sumatera Thawalib di Padang Panjang. Di situ HAMKA mempelajari agama dan mendalami bahasa Arab. HAMKA juga pernah mengikuti pengajaran agama di surau dan masjid yang diberikan ulama terkenal seperti Syeikh Ibrahim Musa, Syeikh Ahmad Rasyid, Sutan Mansur, R.M. Surjoparonto dan Ki Bagus Hadikusumo

*Masa hayatnya*
Hamka mula-mula bekerja sebagai guru agama pada tahun 1927 di Perkebunan Tebing Tinggi, Medan dan guru agama di Padang Panjang pada tahun 1929.
Hamka mula-mula bekerja sebagai guru agama pada tahun 1927 di Perkebunan Tebing Tinggi, Medan dan guru agama di Padangpanjang pada tahun 1929. HAMKA kemudian dilantik sebagai dosen di Universitas Islam, Jakarta dan Universitas Muhammadiyah, Padangpanjang dari tahun 1957 hingga tahun 1958. Setelah itu, beliau diangkat menjadi rektor Perguruan Tinggi Islam, Jakarta dan Profesor Universitas Mustopo, Jakarta. Dari tahun 1951 hingga tahun 1960, beliau menjabat sebagai Pegawai Tinggi Agama oleh Menteri Agama Indonesia, tetapi meletakkan jabatan itu ketika Sukarno menyuruhnya memilih antara menjadi pegawai negeri atau bergiat dalam politik Majlis Syura Muslimin Indonesia (Masyumi).Hamka adalah seorang otodidiak dalam berbagai bidang ilmu pengetahuan seperti filsafat, sastra, sejarah, sosiologi dan politik, baik Islam maupun Barat. Dengan kemahiran bahasa Arabnya yang tinggi, beliau dapat menyelidiki karya ulama dan pujangga besar di Timur Tengah seperti Zaki Mubarak, Jurji Zaidan, Abbas al-Aqqad, Mustafa al-Manfaluti dan Hussain Haikal. Melalui bahasa Arab juga, beliau meneliti karya sarjana Perancis, Inggris dan Jerman seperti Albert Camus, William James, Sigmund Freud, Arnold Toynbee, Jean Paul Sartre, Karl Marx dan Pierre Loti. Hamka juga rajin membaca dan bertukar-tukar pikiran dengan tokoh-tokoh terkenal Jakarta seperti HOS Tjokroaminoto, Raden Mas Surjoparonoto, Haji Fachrudin, Ar Sutan Mansur dan Ki Bagus Hadikusumo sambil mengasah bakatnya sehingga menjadi seorang ahli pidato yang handal.Hamka juga aktif dalam gerakan Islam melalui pertubuhan Muhammadiyah. Beliau mengikuti pendirian Muhammadiyah mulai tahun 1925 untuk melawan khurafat, bidaah, tarekat dan kebatinan sesat di Padang Panjang. Mulai tahun 1928, beliau mengetuai cabang Muhammadiyah di Padang Panjang. Pada tahun 1929, Hamka mendirikan pusat latihan pendakwah Muhammadiyah dan dua tahun kemudian beliau menjadi konsul Muhammadiyah di Makassar. Kemudian beliau terpilih menjadi ketua Majlis Pimpinan Muhammadiyah di Sumatera Barat oleh Konferensi Muhammadiyah, menggantikan S.Y. Sutan Mangkuto pada tahun 1946. Beliau menyusun kembali pembangunan dalam Kongres Muhammadiyah ke-31 di Yogyakarta pada tahun 1950.Pada tahun 1953, Hamka dipilih sebagai penasihat pimpinan Pusat Muhammadiah. Pada 26 Juli 1977, Menteri Agama Indonesia, Prof. Dr. Mukti Ali melantik Hamka sebagai ketua umum Majlis Ulama Indonesia tetapi beliau kemudiannya meletak jawatan pada tahun 1981 karena nasihatnya tidak dipedulikan oleh pemerintah Indonesia.Kegiatan politik HAMKA bermula pada tahun 1925 apabila beliau menjadi anggota parti politik Sarekat Islam. Pada tahun 1945, beliau membantu menentang kemaraan kembali penjajah Belanda ke Indonesia melalui pidato dan menyertai kegiatan gerila di dalam hutan di Medan. Pada tahun 1947, HAMKA dilantik sebagai ketua Barisan Pertahanan Nasional, Indonesia. Beliau menjadi anggota Konstituante Masyumi dan menjadi pemidato utama dalam Pilihan Raya Umum 1955. Masyumi kemudiannya diharamkan oleh pemerintah Indonesia pada tahun 1960. Dari tahun 1964 hingga tahun1966, HAMKA telah dipenjarakan oleh Presiden Sukarno kerana dituduh pro-Malaysia. Semasa dipenjarakanlah maka beliau mula menulis Tafsir al-Azhar yang merupakan karya ilmiah terbesarnya. Setelah keluar dari penjara, HAMKA dilantik sebagai ahli Badan Musyawarah Kebajikan Nasional, Indonesia, anggota Majlis Perjalanan Haji Indonesia dan anggota Lembaga Kebudayaan Nasional, Indonesia.Selain aktif dalam soal keagamaan dan politik, HAMKA merupakan seorang wartawan, penulis, editor dan penerbit. Sejak tahun 1920-an lagi, HAMKA menjadi wartawan beberapa buah akhbar seperti Pelita Andalas, Seruan Islam, Bintang Islam dan Seruan Muhammadiyah. Pada tahun 1928, beliau menjadi editor majalah Kemajuan Masyarakat. Pada tahun 1932, beliau menjadi editor dan menerbitkan majalah al-Mahdi di Makasar. HAMKA juga pernah menjadi editor majalah Pedoman Masyarakat, Panji Masyarakat dan Gema Islam.



*Sifat peribadi*
· Pintar dan bijak (menghafaz al-quran dalam masa yang singkat)
· Fasih berhujah
· Mahir menggunakan bahasa arab
· Bersifat kepimpinan
· Kreatif dalam penulisan

Dipetik daripada lelaman: http://www.sabah.edu.my/cwm010/hamka.htm dan http://www.e-ti.com/ensiklopedi/h/hamka/index.shtml dan http://id.wikipedia.org/wiki/Haji_Abdul_Malik_Karim_Amrullah